cart-v2
חייגו לנציג שירות 03-5445090 call logo
לוגו אתר eye care

עדשות מגע לקוצר ראייה – טיפול להאטה ועצירת המיופיה

קוצר ראייה היא בעיה נפוצה, ויש אפילו מי שמגדיר אותה כאחת מהמגפות של החיים המודרניים. בארה”ב, לדוגמה, בתחילת המאה הקודמת סבלו מהלקות הזו כ-25% מהאוכלוסייה. כיום כבר מדובר ביותר משליש, והצפי הוא שעד 2050 אחד מכל שני בני אדם ברחבי העולם יתקשה להבחין באובייקטים רחוקים מהעין. מאחר שמדובר בלקות שמתפתחת כבר מגיל צעיר מאוד, בערך 6-7, נעשים מאמצים רבים למצוא פתרונות מותאמים לילדים. בעמוד זה תמצאו סקירה מפורטת על הגורמים לבעיה ועל טיפולים יעילים בה.

נזקי קוצר ראייה אצל ילדים

קוצר ראייה – המונח הרפואי הוא מיופיה (Myopia) – פוגע במידה רבה באיכות החיים בכל גיל. אצל ילדים הקושי משמעותי במיוחד: הלקות באה לידי ביטוי בבית הספר (למשל בחוסר יכולת להעתיק מהלוח בקצב מהיר וללא טעויות), משפיעה גם על אינטראקציות חברתיות ומשחקים, עלולה לפגוע בדימוי העצמי ויש עוד פרמטר שחשוב לקחת בחשבון – קוצר ראייה שלא מטופל נכון מחמיר, כלומר המספר גדל ואפילו בקצב מהיר. מעבר לפגיעה המידית בראייה, התארכות גלגל העין מחלישה את הדפנות של האיבר הרגיש, ולכן גדל הסיכון לסבול בעתיד מהיפרדות רשתית (מצב שעלול להוביל לאובדן הראייה!), מגלאוקומה, קטרקט, ניוון מקולרי וסיבוכים נוספים.

הגורמים למיופיה אצל ילדים

תורשה היא גורם משמעותי בהתפתחות קוצר ראייה אצל ילדים. בנוסף יש משקל גם להתנהלות היומיומית: מחקרים שונים גילו שילדים שמשחקים מחוץ לבית לוקים פחות במיופיה. החשיפה לאור טבעי גם מפחיתה את חומרת קוצר הראייה כשהוא כבר מתפתח.

עוד מרכיב הוא היקף החשיפה למסכים, כלומר לסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים. התבוננות במסכים אלה במשך שעות רבות מדי יום מרגילה את העין להתמקד באובייקטים קרובים מאוד – ולכן נחלשת היכולת לזהות פרטים רחוקים יותר בלי שהם ייראו מטושטשים.

הייחוד של עדשות מגע מייסייט MISIGHT

אצל ילדים בעלי מיופיה (וגם מבוגרים שסובלים מקוצר ראייה) גלגל העין מוארך יתר על המידה. כתוצאה מכך קרני האור שמגיעות אל העין נשברות לא במקום הנכון – לפני הרשתית במקום במרכז שלה – והתוצאה היא אובייקטים רחוקים שנראים מטושטשים.

במקרים אלה ישנן שתי מטרות: לאפשר ראייה תקינה לכל מרחק ולמנוע את החמרת המיופיה, כלומר לא לגרום לגלגל העין להמשיך ולהתארך.

על-מנת לעמוד בשתי המטרות פותחו עדשות מגע ייעודיות שנקראת מייסייט (MISIGHT). מי שפיתחה את העדשות האלה היא CooperVision, אחת היצרניות המובילות בעולם העדשות. לפי נתוני החברה, אצל ילדים (בגילאי 8 עד 12) שהרכיבו את עדשות המייסייט חלה האטה של ממש בקצב החמרת קוצר הראייה – ירידה של 59%!

בנוסף, בהשוואה לילדים שהשתמשו בעדשות מגע רגילות לתיקון הראייה, נרשמה ירידה של 52% בקצב ההתארכות של גלגל העין (שהוא כאמור זה שמייצר את קוצר הראייה). ההסבר לכך הוא שעדשות מגע רגילות עלולות לגרום לתופעה שנקראת טשטוש היקפי. השימוש בהן ממקד את קרני האור שמגיעות לעין באזור המקולה (מרכז הרשתית) אבל במקביל החלקים ההיקפיים של הרשתית מובילים לעוד התארכות של גלגל העין, כלומר להחמרה של המיופיה. בהתאם בטווח הקצר אמנם מושגת ראייה תקינה, אבל בהמשך יידרש תיקון משמעותי יותר ועדשות מגע עם מספר גדול יותר.

בעדשות מגע MISITE לעומת זאת ישנם 4 אזורים, כשמתוכם שניים נועדו לתקן את הליקוי בתשבורת האור (כך שגם אובייקטים רחוקים ייראו ממוקדים) ועוד שניים יוצרים טשטוש מיופי. השילוב הוא זה שמייצר את התוצאות הרצויות כפי שנמצאו במחקרים.

עוד כדאי לציין שבזכות הרכות של עדשות מגע מייסייט, רוב מוחלט של הילדים שנעזרו בהן דיווחו על נוחות מרבית בשימוש ועל כך שלמעשה לא הרגישו אותן בכלל.

הניסיון שמבטיח התאמה מדויקת של עדשות לכל ילד

על-מנת להפיק את מלוא התועלת האפשרית מעדשות מגע מייסייט עבור ילדים עם קוצר ראייה, נדרש קודם כל אבחון מקצועי ומדויק להפליא.

מומלץ בחום להגיע לבדיקה המתאימה מיד כשהילד מתלונן על קושי בראייה לרחוק כדי למנוע את החמרת המיופיה עקב היעדר טיפול (כאמור המצב עלול להחמיר בקצב מהיר). למעשה גם אם הילד או הילדה לא מתלוננים, אבל ההורים מזהים סימנים שונים לקוצר ראייה – עייפות של העיניים לאחר צפייה בטלוויזיה, העתקה מהלוח עם שגיאות רבות שאין להן הסבר אחר וכו’ – חשוב לבחון האם אכן יש צורך בפתרון כמו עדשות מייסייט. עקב המרכיב הגנטי של התופעה, במשפחות שבהן לאחד ההורים יש מיופיה מתעצם הצורך במעקב הדוק.

האבחון מבוסס על בדיקת חדות ראייה (זיהוי מספרים / אותיות בגדלים שונים), וכולל גם שימוש ברטינוסקופ – מכשיר מיוחד שמשגר אל העין קרני אור ועל סמך ההחזר שלהן מאפשר לחשב את מידת קוצר הראייה.

בחנות הפיזית של “עדשות” בתל אביב ישנו חדר בדיקה שמאפשר לאבחן קוצר ראייה אצל ילדים (וגם מבוגרים). הניסיון הרב של הצוות שמבצע את הבדיקות מבטיח זיהוי מדויק של מצב העיניים והראייה, ובהתאם התאמת פתרון נכון – כזה שמאפשר לראות בחדות אובייקטים רחוקים וגם מאט במידה משמעותית את המשך התארכות גלגל העין.

אם כבר יש לכם מרשם עדכני לעדשות מגע מתאימות לכם, תוכלו לרכוש אותן ישירות דרך האתר – במחירים משתלמים במיוחד ובלי לבזבז זמן יקר על נסיעות, פקקים, חיפושי חנייה והמתנה בתורים. כל העדשות באתר “עדשות” הן של יצרניות מוכרות ונמכרות באחריות מלאה.

0