cart-v2
חייגו לנציג שירות 03-5445090 call logo
לוגו אתר eye care

קוצר ראייה אצל ילדים – המדריך המלא

קוצר ראייה הוא לקות שהופכת לנפוצה יותר ויותר בקרב ילדים. מעבר לפגיעה ביכולת החשובה, שמשפיעה גם על הדימוי העצמי בגיל רגיש במיוחד, קוצר ראייה אצל ילדים עלול להחמיר ולהוביל בטווח הארוך להתפתחות מחלות עיניים חמורות. האחריות ההורית מחייבת אבחון בזמן ומציאת פתרונות יעילים, וכדי לעזור לכם הכנו עבורכם מידע מקיף בנושא.

הסיבות, האבחון ומידע כללי

המונח המקצועי לקוצר ראייה – כלומר מצב שבו האדם מתקשה לזהות עצמים רחוקים ממנו משום שהם נראים מטושטשים – הוא מיופיה (Myopia). ברוב המקרים הלקות מתפתחת כבר בשלב הילדות, בין גיל 6 ל-12, ומחמירה במשך העשור הבא כשגלגל העין מתפתח. ילדים בעלי קוצר ראייה ובפרט אם המספר גדל בקצב מהיר נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בגיל מבוגר בקטרקט או גלאוקומה, או לסבול מהיפרדות רשתית – מצבים שמסכנים את הראייה. בהתאם חשוב להקדים תרופה למכה ולטפל במיופיה כבר בגיל צעיר.

גורמים לקוצר ראייה

הגורמים הפיזיים להיווצרות קוצר ראייה אצל ילדים הם קמירות גבוהה מדי של קרנית העין, שינויים בעדשה שמונעים מיקוד מדויק של קרני האור (כך שהן לא נשברות במרכז הרשתית) וגלגלי עין ארוכים יתר על המידה. בחלק מהמקרים התופעות הנ”ל הן תוצר של גנטיקה, אבל גם לחיים במאה ה-21 יש השפעה של ממש על מבנה העין אצל הילדים.

ההשפעה של המסכים על הראייה

במשך כל השעות הרבות שבהן ילדים מבלים מול מסכי הסמארטפונים והטאבלטים העין מתמקדת באובייקטים קרובים. על-מנת לאפשר ראייה מיטבית למרחק קצר, העין נדרשת להתאים את עצמה, והתוצאה: קושי הולך וגובר להסתכל על אובייקטים במרחק של חצי מטר ומעלה מהעין כך שהם ייראו חדים וברורים.

מחקרים שונים גילו ששהות של שעה וחצי ביום מחוץ לבית, ללא מסכים ותוך כדי חשיפה לאור טבעי, מאטה מאוד את קצב החמרת המיופיה.

אבחון

השלב הראשון של אבחון קוצר ראייה אצל ילדים הוא תשומת לב של ההורים – שמבחינים בקושי של הילד/ה לראות למרחק וקשובים לתלונות רלוונטיות (למשל חוסר יכולת להעתיק מהלוח או עייפות של העיניים אחרי צפייה בטלוויזיה).

בשלב הבא תתבצע בדיקה מקצועית של אופטומטריסט/ית או רופא/ת עיניים – תחילה בדיקת חדות ראייה באמצעות הלוח המוכר שעליו מוצגים מספרים בגדלים שונים, ולאחר מכן בדיקה עם רטינוסקופ (מכשיר שבוחן את האופן שבו מוחזרות קרני אור מהרשתיות). לאחר שמאובחנת מיופיה חשוב לבצע שגרת מעקב כדי להתאים את הפתרונות למצב העדכני של העיניים.

סוגי טיפולים בקוצר ראייה אצל ילדים

ישנו מגוון רחב של שיטות טיפול בקוצר ראייה אצל ילדים. שיטה אחת היא שימוש בטיפות אטרופין, שיטה שנייה היא אורתוקרטולוגיה והאופציה הנפוצה ביותר היא עדשות מייסייט.

אטרופין

טיפות אטרופין – במינון מדויק ובריכוז נמוך – משתקות את היכולת לצמצם את האישון. שיתוק מבוקר זה מונע מהעין למקד את המבט לקרוב (פעולה שנקראת אקומודציה) ובעצם מאלץ אותה להתאים את המבנה לראייה לרחוק.

אורתוקרטולוגיה

מהות שיטת טיפול זו היא הרכבת עדשות מגע מסוג אורטו קיי (Ortho-K) בשעות הלילה. עדשות אלה משטיחות את הקרנית כשהילד או הילדה ישנים ובכך מאטים את החמרת קוצר הראייה. היתרון הוא שנחסך הצורך להרכיב עדשות מגע (או משקפיים) בשעות היום. החיסרון הוא שמדובר בעדשות קשות ולכן חשוב לבצע מעקב הדוק על-מנת שלא ייגרם נזק לקרנית העין.

עדשות מייסייט לילדים

עדשות מגע רכות וייעודיות אלה הן בעלות מבנה מיוחד שכולל 4 אזורים: שני אזורי טיפול במיופיה ועוד שני אזורים לתיקון הליקוי בתשבורת האור. בזכות שילוב האזורים הנ”ל, הרכבת עדשות מייסייט (MiSight) מונעת את התארכות גלגל העין ואת החמרת המיופיה. העדשות הן עדשות יומיות וגם ילדים קטנים יחסית יכולים להשתמש בהן בנוחות – 9 מכל 10 ילדים מדווחים שהם כלל לא מרגישים אותן במהלך היומיום.

מחקר שבחן את ההשפעה של עדשות מייסייט (בהשוואה לעדשות מגע רגילות) גילה ירידה של למעלה מ-50% בקצב ההתארכות של גלגל העין ושיעור דומה של ירידה בקצב ההחמרה של קוצר הראייה.

המומחיות שלנו

שכיחות מיופיה אצל ילדים בכל העולם נמצאת כאמור במגמת עלייה מתמשכת. בישראל ניתן לזהות את המגמה על-פי נתוני המתגייסים לצה”ל, כשבתחילת המאה ה-21 עמד שיעור בעלי קוצר הראייה על כ-30%, ואילו לפני מספר שנים הוא כבר הגיע ל-40%. גם בגיל צעיר יותר המצב החמיר: מחקר שהתמקד בתלמידות ותלמידי כיתות ז’-ח’ גילה מיופיה אצל 1 מכל 4 ילדים.

הפגיעה המידית בראייה ובאיכות החיים, והסיכון המוגבר לאובדן ראייה בגיל מבוגר, מחייבים פתרון מקצועי ומדויק. אנחנו מומחים בהתאמת עדשות מגע מייסייט (MiSight) לכל ילד וילדה, על בסיס אבחון מקיף עם ציוד מתקדם בחדר הבדיקה בחנות הפיזית שלנו במרכז תל אביב. מעבר לאופטומטריסטית עתירת הניסיון, במידת הצורך תקבלו ייעוץ גם מרופא עיניים בכיר (חברת “עדשות” כוללת גם את EyeCare Medical Clinic, מרכז משוכלל לרפואת עיניים שמועסקים בו רופאים מנוסים מאוד).

אם כבר יש לכם מרשם עדכני, תוכלו לרכוש את עדשות המגע המתאימות באתר, בנוחות, במחירים נוחים – ובאחריות מלאה. אנחנו מקפידים למכור אך ורק עדשות של יצרניות מובילות ובעלות תוחלת חיים ארוכה, וכמו כן מאפשרים להחליף אריזות סגורות בחדשות אם המספר משתנה. הניסיון הרב שלנו בתחום – למעלה מ-15 שנים – מבטיח הן מוצרים איכותיים והן שירות מקצועי במיוחד.

0